Verschillen of overeenkomsten

Van nature zijn wij mensen blijkbaar meer gericht op het kijken naar de verschillen dan naar overeenkomsten. Vooral bij elkaar, als we elkaar nog niet zo goed kennen.

Als we in gesprek zijn met anderen oordelen we vaak snel op basis van wat we kort zien en ervaren, waarmee we ook al snel aan het veroordelen zijn. Soms zelfs in een fractie van een seconde, zonder dat we daar zelf heel bewust van zijn.

We hebben lol om iets dat we raar vinden bij een ander, of we zijn boos omdat die ander totaal het tegenovergestelde denkt of zegt dan wij. Het oordeel gaat meestal ten koste van de ander. En het gekke is dat het lijkt dat we onszelf daarna beter voelen. Herken je dat?  

Je bent in gesprek met je partner of een collega en weet haarfijn uit te leggen wat hij of zij niet goed doet. Hoezo begrijp je me niet? Ik heb het toch duidelijk gezegd? Waarom doe je dat nu zo? Wat raar!
En dan bespreek je dat na afloop ook nog graag met een gelijkgestemde om te bewijzen dat jij toch echt gelijk hebt en het goed ziet. De ander totaal niet. En daar groeien we dan ook nog van.

Alleen duurt dat goede gevoel meestal maar even. Als je goed kijkt ben je niet aan het verbinden, en al zeker niet effectief aan het communiceren. Het zou veel effectiever zijn om te kijken naar waarom iemand iets doet zoals hij doet, of waarom hij jou niet begrijpt. Als je dit vaker tegenkomt bij dezelfde persoon, ga daar dan eens over in gesprek met de ander. Je zult erachter komen dat je vaak wel hetzelfde wil, hetzelfde doel hebt, maar een andere aanpak en andere manier van communiceren en instructie nodig hebt.

Iedereen wil zijn werk goed doen en trots zijn op het bedrijf waar hij werkt. Als je begint met praten over de overeenkomsten die je samen hebt en dan over hoe je de verschillen samen tegemoet kunt treden, gebeurt er iets wonderlijks. Je krijgt meer respect voor elkaar en elkaars eigenaardigheden en behoeften, het wordt leuker samen te werken en er komt nieuwe energie vrij. 1 + 1 = 11. Op die manier kun je alle kwaliteiten in je team optimaal gebruiken. Zodat iedereen goed uit de verf komt en trots kan zijn.

Enne… ook thuis kun je dat natuurlijk toepassen bij de dagelijkse communicatieperikelen 😉 we kunnen uit ervaring melden dat dat echt werkt!